top of page
  • Foto van schrijverEvy Heyse

Een succesvol bedrijf begint bij jezelf


De meeste ondernemers starten vanuit een passie. Hoe mooi is het niet om van een hobby of een passie je beroep te kunnen maken? Eindelijk hebben ze de sprong gewaagd, ze zijn voorbereid tot in de puntjes, overtuigd van hun missie en branding, dus laat die klanten maar komen.


Waar veel ondernemers echter geen aandacht aan schenken, of te weinig, is dat ze het ondernemerschap er gratis als cadeau bovenop krijgen. Na een tijdje merken ze dat de klantenstroom die ze voor ogen hadden, niet op gang komt. Het verhaal dat ze voor zichzelf blijven herhalen, mist zijn doel. Voor veel solo-ondernemers brengt dit onzekerheid, angst en twijfel met zich mee. Door deze emoties wijken ze af van hun missie. Ze breiden hun bedrijf uit met zaken die niets meer met hun core business te maken hebben, met de bedoeling een groter publiek aan te spreken. En dat is net de valkuil: door iedereen te willen aanspreken, spreek je niemand meer aan.



Zet je waarden en missie niet zomaar opzij


Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat het als ondernemer belangrijk is om je missie en dus je eigen waarden niet opzij te zetten in de hoop meer klanten aan te trekken. Op lange termijn zal dit niet werken en, erger nog, is het nefast voor je gezondheid en je bedrijf.

Belangrijker is, ook al ben je starter, om vanaf het begin een klankbord in te schakelen. Iemand die je een spiegel kan voorhouden en er op een eerlijke, soms harde manier kan voor zorgen dat jij niet van je eigen pad afdwaalt.

Jij bent de ondernemer en het is jouw droom, dus jij moet het waarmaken, maar je hoeft het niet alleen te doen. Je grootste obstakel ben jijzelf en eens je je eigen patronen kent en weet hoe je ermee moet omgaan, geraak je vooruit in je leven en met je bedrijf.


Stel jezelf en je bedrijf regelmatig in vraag


We weten allemaal hoe belangrijker het is om onze ideale klant perfect te kunnen omschrijven. Nog belangrijker is het om ook jezelf en je bedrijf regelmatig in vraag te stellen: Wie ben ik? Wat zijn mijn kernwaarden? Welke toegevoegde waarde wil ik brengen? Wie wil ik bereiken? Hoe wil ik mij voelen als mens en als ondernemer als ik mijn doel bereik?

Dat allemaal alleen doen is vaak moeilijk, omdat je zelf te emotioneel betrokken bent. Een coach kan in dat geval een grote meerwaarde betekenen. Deze trekt je uit je comfortzone en creëert tegelijk een context waarin je je veilig kan voelen.

Ondernemen is een rollercoaster en er zijn heel veel zaken die je niet onder controle hebt. Je eigen gedachten en acties echter wel. Wie zichzelf beter kent, staat ook dichter bij zichzelf en kan beslissingen nemen die in overeenstemming zijn met zijn authentieke waarden. Stem daar je aanbod en ideale klant op af en je bent klaar voor een succesvolle reis.

bottom of page