• evy435

Stressvrij werken als ondernemer - 7 tips voor meer energie en balans

Over stress en burn-out werd er al heel wat geschreven, maar vaak ook nonsens. Want eerst wil ik toch even zeggen dat stress in eerste instantie positief is voor ons lichaam. Het houdt je alert en kan een enorme motivator zijn om te presteren of een deadline te halen. Acute stress wordt pas negatief als deze te lang duurt. En daar wringt vaak het schoentje, zeker bij ondernemers. Want zeg nu eerlijk, wanneer heb je echt gedaan? Wanneer is er echt eens tijd om te niksen?




Dat voortdurend bezig zijn, wordt vaak onderschat. Je bent toch gepassioneerd en enthousiast bezig? Daarin ligt net de valkuil in het ondernemerschap, constant onder afwisselend lichte en zwaardere druk staan is echt niet zonder gevolgen voor jou als persoon en voor jouw lichaam. Nochtans geeft jouw lichaam wel degelijk signalen als de emmer volloopt. Jammer genoeg komt het meestal net even niet uit en negeer je de signalen tot je werkelijk vakantie hebt.


In mijn praktijk komen er dagelijks gedreven en enthousiaste ondernemers die worstelen met zelfzorg, energiebeheer en daardoor overprikkeling ervaren. Ze hebben veel verantwoordelijkheden en naast het bedrijf zijn er ook nog de vrienden, familie en het gezin. Kortom, ze gunnen zichzelf weinig tot geen tijd om te ontspannen en dus te herstellen van alle bezigheden.


Vanuit mijn missie om ondernemers te laten floreren in plaats van functioneren en omdat ik ervan overtuigd ben dat inzicht in je eigen energiebeheer en stressoren veruit één van de belangrijkste competenties is voor jou als ondernemer om duurzaam en veerkrachtig te kunnen ondernemen, schreef ik een blog met tips uit het leven gegrepen die ik vaak doorgeef aan klanten om meer energie en balans te ervaren.


Het vereist wel enige discipline om onderstaande tips toe te passen in je levensstijl. Belangrijk vooral is om jezelf tijd en ruimte te gunnen om terug in balans te komen. Een overspannen gevoel komt er ook niet van vandaag op morgen, dus opnieuw rust en balans ervaren in je leven heeft ook wel even nodig. En bovenal, YOU DO YOU!


1. Plan je agenda niet vol


Als je inziet dat je elke week twintig uur bezig bent met het blussen van brandjes, plan dan niet je agenda vijftig uur vol. Dit zorgt direct voor stress als ondernemer zodra je jouw volle agenda bekijkt en je moet nóg een afspraak inplannen. Hou dus rekening met ad-hoc werk.


2. Agenda is voor afspraken


Zet alleen afspraken en meetings in je agenda. Gebruik je agenda niet voor taken want dan komt die overvol te staan. Je zou eigenlijk bij het begin van de dag in één oogopslag duidelijk moeten kunnen zien waar je die dag aan toe bent. Ik gebruik voor taken een apart systeem in One Note waar ik dag per dag taken in oplijst. Die staan natuurlijk op voorhand klaar. Dat doe ik bijvoorbeeld op vrijdagnamiddag, zowel mijn taken in One note als mijn agenda op orde zetten voor de week nadien.


3. Ontwikkel een ochtendritueel dat bij je past


Dat hoeft echt niet zo zot te zijn hoor. Ikzelf heb trouwens nog een jong kindje, dus hang sowieso een beetje af van zijn slaapritme. In ieder geval heb ik mij sinds 6 maanden een ritueel aangemeten waar ik me goed bij voel en waar ik instant energie van krijg. Ik sta op en doe 10 minuten stretch en lenigheidsoefeningen om mijn lichaam wakker en klaar te maken voor de dag. Nadien douchen en aankleden. Ik eet een evenwichtig ontbijt bestaande uit fruit, granola en yoghurt. In het weekend eet ik veelal een ontbijt uit het boek van Pascal Naessens Ketokuur 2. Afwisseling werkt nu eenmaal, anders wordt het al snel saai. Dus zie je, het is niet veel, maar dit is een perfect momentje voor mezelf alvorens ik mijn dag start. Voeding en matige beweging hebben trouwens een enorm grote impact op je stressniveau. Daar kan ik uren over vertellen, maar ga je dit hier besparen. :)


4. Plan doorheen de week ook afspraken met jezelf in je agenda


Ondernemen betekent vrijheid, maar dat is vaak soms ver te zoeken als je kijkt naar alle verantwoordelijkheden, taken, to do's, brandjes, afspraken, etc... Een verwittigd man/vrouw is er 2 waard, dus zorg ervoor dat je sowieso wekelijks ook afspraken inplant met jezelf. Zo simpel kan het zijn dus. Ik doe wekelijks iets voor mijzelf, liefst iets uit mijn comfortzone. Daarmee bedoel ik dus iets dat ik niet vaak doe. Tegenwoordig heb ik de heilzame werking van Reiki ontdekt, een soort energetische massage. Een effect van massage is dat het zorgt voor stoffen die tegenwicht bieden aan de schadelijke effecten van cortisol, het stresshormoon. Dat gebeurt onder andere doordat bij massage het hormoon oxytocine wordt aangemaakt, beter bekend als het knuffelhormoon. Dit hormoon heeft precies het tegenovergestelde effect als cortisol: het verlaagt de hartslag en bloeddruk, de spieren ontspannen terwijl de doorbloeding in andere organen toeneemt, waardoor ook de spijsvertering – die door cortisol sterk wordt onderdrukt – weer goed op gang komt. Oxytocine verhoogt ook de pijndrempels en remt angst. Zo worden ook de psychische problemen bij stress, die vaak voor een toename in stress zorgen, geremd. Zo kan massage helpen om uit de negatieve spiraal van chronische stress te komen.



5. Schakel een klankbord in om regelmatig mee te sparren


Weet je dat je de energie overneemt van de 5 mensen waar je je het meeste mee omringt? Wel dan kan je maar beter zorgen dat dit mensen zijn die je ondersteunen, begrijpen en stimuleren. Ik zeg niet dat deze mensen altijd makkelijk te vinden zijn, maar ze zijn wel goud waard. Daarin mag een klankbord of coach sowieso niet ontbreken. Een klankbord is ideaal om tegen te ventileren, dat kan al eens ontladen. Een coach is effectief een persoon die ervoor gaat zorgen dat jij in je volle potentieel gaat staan als mens en als ondernemer. Die haalt letterlijk de juiste antwoorden en inzichten uit jou door de juiste vragen te stellen en je aansprakelijk te houden. Regelmatig reflecteren over jezelf en je acties zorgt ervoor dat je stilaan maar zeker meer en meer bewust in je leven staat en werkelijk weet wie je bent.


6. Combineer een wekelijks reflectiemoment met jezelf gecombineerd met ademhalingsoefeningen


Reflecteren kan je leren. Het vraagt wat gewenning om met jezelf in gesprek te gaan door jezelf goede vragen te stellen als: Zit ik juist? Ben ik op het juiste pad? Wat geeft mij energie? Wat vreet energie of waar loop ik van leeg? Ok, heb ik er invloed op en kan ik dat stuk loslaten? etc.... Heel belangrijk dus die reflectiemomenten en die zorgen ervoor dat stresshormonen afgedreven worden door de rust die er ontstaat in het vinden van antwoorden bij jezelf. Vaak combineer ik dit wekelijkse reflectiemoment met een ademhalingsoefening. Om bij mezelf te landen ga ik dus eerst gedurende 3 minuten mijn ogen sluiten (zet alvast een timer) en telkens ik inadem teken ik een golflijn naar boven en bij uitademen naar beneden. Als ik merk dat ik meer dan 10 golven per minuut heb getekend, dan weet ik dat mijn spanningsniveau te hoog ligt. Dan is het dus de moment om een langere ademhalingsoefening te doen. Je kan er vele soorten vinden op het internet. Zeker het proberen waard.


7. Last but not least, pak je stressmindset aan


Mindset is de manier waarop je naar jezelf, anderen en de wereld kijkt. Als je positief naar de dingen kijkt zal dat automatisch een positieve invloed hebben op je energiepeil. Nu bestaat er ook zoiets als de stressmindset. De manier waarop je naar stress kijkt. Wel onderzoek heeft aangetoond dat dit een enorme invloed heeft op je gezondheid. Wie stress ziet als een kwaad, als iets uitsluitend nefast voor de gezondheid, daar zal stress een negatievere impact hebben op de gezondheid dan wie positief kijkt naar stress. Ervaar stress dus als een mechanisme dat je lichaam in staat stelt om om te gaan met uitdagingen. Die kijk heeft een bewezen positieve impact op je gezondheid waardoor stress er wel zal zijn, maar je niet naar beneden haalt.


Mindset is what seperates the best from the rest!