top of page
  • Foto van schrijverevy435

Mensen emotioneel raken en een beleving meegeven met mijn creaties is mijn missie

Coachtree versterkt ondernemers in hun ondernemerschap door hen (opnieuw) te verbinden met het groter geheel. Als klankbord luister ik naar hun grootste uitdagingen, als coach hou ik hen een spiegel voor met als resultaat inzicht, overzicht en evenwicht.


Elke maand ga ik in gesprek met een inspirerende collega ondernemer waarbij het persoonlijk ondernemersparcours wordt besproken door een aantal beslissende gebeurtenissen die de ondernemer hebben gemaakt tot wie hij/zij nu is. Mensen kopen nu eenmaal van mensen, dus vind ik het als ondernemerscoach en klankbord belangrijk om persoonlijke en business uitdagingen van ondernemers en bedrijfsleiders bespreekbaar te maken en hen een stem te geven.


Openheid. Echte gesprekken. Menselijkheid. Dat zijn de ingrediënten die garant staan voor een heerlijk gesprek waarbij je de mens achter de ondernemer beter leert kennen.


Deze maand interviewde ik Bart Van Cauwenberghe als mooie afsluiter van zijn coachingtraject bij Coachtree. Bart is zaakvoerder van De Zwarte Vos in Astene en gekend als Ambassadeur van de Belgische chocolade. We ontmoetten elkaar in zijn andere zaak, Studio Deinze, de trendy theaterbar bij het Leietheater.




Ondernemen is ontdekken



Ik ben ooit gestart als werknemer bij een baas en had al vrij snel door dat kennis gelijk staat aan macht. Ik wilde de beste worden in mijn vak en was als een spons die alle kennis tot zich nam. Kort nadien ben ik gestart met mijn eigen zaak, De Zwarte Vos in Astene.


Chocolatier gaat over meer dan gewoon pralines maken. Productkennis is onontbeerlijk om smaaksensaties en beleving te garanderen aan de mensen. Dat is mijn missie in het leven, mensen een beleving geven. Maakt voor mij niet uit met wat. Er gaat voor mij niks boven mensen emotioneel raken, begeesteren met mijn creaties.


Ik ben altijd blijven inzetten op kennis vergaren met het oog op beter worden. Nadenken over de chemie van voeding, iets extra toevoegen, een nieuwe textuur uitproberen. Nieuwe smaken telkens verhuld in een kwaliteitsvol jasje hebben ervoor gezorgd dat ik in 2005 erkend werd als Ambassadeur van de Belgische chocolade. Ik ben daar terecht fier op want ik weet welke weg ik daarvoor heb afgelegd.



Alleen ga je snel, samen ga je verder



Ik had al vrij snel door dat een sterk netwerk rondom mij bouwen een belangrijke rol zou spelen in mijn ondernemerschap. “Alleen ga je snel, samen ga je verder.” Je kan veel willen verwezenlijken, je bent maar zo sterk als jouw team. Gelijkgestemden vinden op je pad die dezelfde visie en drive delen zijn moeilijk te vinden. En toch o zo belangrijk om echt door te breken.


Ooit werd ik zelf bijgestaan door een rechterhand. Reizen, wereldwijd voordrachten en workshops geven, nieuwe ervaringen opdoen, … Die periode was echt zoals the sky is the limit. Toen onze wegen scheidden, betekende dit wel even een kantelpunt. Een harde les op vlak van vertrouwen waar ik sterker ben uitgekomen.



Tijd is ons kostbaarste goed



Uit die voordrachten is mijn concept ‘Legendary’ gegroeid. Ik wilde zoals reeds aangehaald niet gewoon pralines produceren, maar echt een verhaal neerzetten om beleving te creëren. Delen is vermenigvuldigen, dus hebben we het concept Legendary opgericht om mijn unieke smaakcombinaties te delen met meer mensen via andere verkooppunten. Hiervoor werk ik samen met andere vennoten, want een dag heeft nu eenmaal slechts 24 uren.


In het ondernemerschap leer je niet alleen veel bij in je vak, maar ook over jezelf. Het is een aaneenschakeling van ervaringen die lijken alsof het allemaal gisteren was. De toekomst wordt almaar kleiner vind ik een mooi gezegde. Dus belangrijk om deze duurzaam in te vullen.


Daarom is geld nooit mijn drijfveer geweest. Geld is een middel in het bedrijf dat zuurstof geeft, passie is echter mijn drijfveer. Dat geeft mij volharding en focus richting mijn doelen.

Vorig jaar nam ik de beslissing om de theaterbar Studio Deinze te openen. Ondanks het feit dat de horeca nu reeds een tijdje gesloten is, voel ik dat die zaak veel kan betekenen in Deinze. Studio wordt een ontdekkingsplek voor elk zintuig waar ook opnieuw beleving centraal staat. Ik wil hiermee ook een podium kunnen geven aan mensen door in de toekomst voordrachten te organiseren. Elkaar inspireren in een gezellig en onbevangen kader lijkt mij gewoon fantastisch.




Tips voor (startende) ondernemers



“Thinking out of the box, but stay in the square.” Hiermee wil ik zeggen dat je als ondernemer mag blijven dromen, moet zelfs. Wel is het nodig om realistisch en kritisch te blijven met jezelf en je bedrijf. Nieuwe zaken uitproberen en creatief zijn daarin is belangrijk in mijn vak. Ondernemen is natuurlijk meer dan alleen expertise en creativiteit. Dat is een valkuil die veel ondernemers onderschatten. Ze zijn enorm gepassioneerd door hun vak en vergeten daardoor te ondernemen.


Passie en enthousiasme zijn belangrijke drijfveren, maar niet genoeg om te slagen. Soms moet je je durven overgeven aan het proces van niet-weten en kunnen loslaten. Anders riskeer je in een soort van tunnel te geraken, waardoor je focus en richting verliest.

Jouw klanten zien jouw eindproduct en weten niet wat je er dagelijks voor doet. Dat is gewoon zo en daarom is het één van de doorslaggevende zaken om jezelf regelmatig in vraag te stellen. Twijfels komen er sowieso bij kijken en het is dan dat je sterk in je schoenen moet staan om jezelf niet te verliezen. Zelfbewustzijn is de sleutel tot succes. Daarom is een vertrouwenspersoon of klankbord inschakelen voor jezelf als ondernemer een enorme meerwaarde.


Dankjewel Bart voor het inspirerende interview. Om de zachtheid en schoonheid van dit gesprek mee te geven, sluit ik graag af met een passende quote “Als ge de schoonheid in de dingen ziet, dan zijt ge volwassen.”



bottom of page