• evy435

Klankbordgesprek bij AD Delhaize

Coachtree versterkt ondernemers in hun ondernemerschap door hen (opnieuw) te verbinden met het groter geheel. Als klankbord luister ik naar hun grootste uitdagingen, als coach hou ik hen een spiegel voor met als resultaat inzicht, overzicht en evenwicht.

Elke maand ga ik in gesprek met een inspirerende collega ondernemer waarbij het persoonlijk ondernemersparcours wordt besproken door een aantal beslissende gebeurtenissen die de ondernemer hebben gemaakt tot wie hij/zij nu is. Mensen kopen nu eenmaal van mensen, dus vind ik het als ondernemerscoach belangrijk om persoonlijke en business uitdagingen van ondernemers en bedrijfsleiders bespreekbaar te maken.

Openheid. Echte gesprekken. Menselijkheid. Dat zijn de ingrediënten die garant staan voor een (h)eerlijk gesprek waarbij je de mens achter de ondernemer beter leert kennen.

Deze maand interviewde ik niet één, maar twee ondernemers in één klap. Ik ging langs bij de zaakvoerders van AD Delhaize Waregem, Tom Dewitte en Sam De Cuyper. Een sterk staaltje ondernemerschap waarover ik een blog schreef die ik graag met jullie deel.


De start van een mooi avontuur


We ontmoetten elkaar zaterdagvoormiddag in de winkel te Waregem. Aan het onthaal zag ik plots twee dynamische, enthousiaste gasten met serieuze pas aan komen stappen in mijn richting. Dus ik wist al direct, dit wordt een leuk gesprek.

Tom Dewitte, mede-eigenaar van AD Delhaize Deinze en zoon van, staat samen met Sam De Cuyper dagelijks in voor de leiding over AD Delhaize Waregem. De overname dateert van 2017 en sindsdien hebben ze samen al wel wat watertjes doorzwommen, zo blijkt.


Tom kreeg het ondernemerschap met de paplepel binnen via zijn vader, oprichter van AD Delhaize Deinze. Hij staat vooral in voor het algemeen management. Sam, goede vriend en afgestudeerd in de Rechten, houdt zich in hoofdzaak bezig met de medewerkers in Waregem. “Op het tijdstip van de overname was de zaak in Waregem eerder een zinkend schip. Wij zagen echter een enorm potentieel in deze zaak omdat deze locatie in ideale verbinding staat met de zaak in Deinze en toch geen bedreiging vormt voor ons cliënteel daar”, legt Tom uit. Het was dan ook alle hens aan dek om de juiste koers te vinden, zowel strategisch als met de medewerkers.

Sam is een echte people manager en dan ook de geknipte persoon om onze medewerkers op dezelfde lijn te krijgen en te houden, ervoor te zorgen dat de neuzen in dezelfde richting staan volgens de visie die we met AD Delhaize Waregem willen nastreven”, aldus Tom. “Naast verse producten willen we ook nog meer inzetten op de lokale verankering van Delhaize in Waregem. We willen echt top of mind zijn bij onze klanten als hun favoriete supermarkt,” vult Sam verder aan.


Balans vinden


Ook voor hen was het afgelopen jaar dat getekend werd door de Covid-crisis ook niet altijd een walk in the park. Doorheen het jaar is de Delhaize slechts op 2 dagen gesloten. Voor hen ligt de uitdaging erin om balans te vinden tussen hun werk en hun privé. Dat lukt hen aardig want allebei hebben ze naast hun ondernemend bestaan ook hobby’s als DJ/Producer (Tom) en eventorganisator (Sam). Zij beseffen dan ook de noodzaak om als zaakvoerder van een grote supermarkt af en toe eens gas terug te nemen om er nadien met dubbel enthousiasme te kunnen invliegen.

Sam heeft reeds een kindje en binnenkort komt er een tweede, dus dat wordt opnieuw drukker en puzzelen. “Als je kinderen hebt, besef je dat het belangrijk is om een stabiliteit te hebben in je werk. Qualitytime met het gezin is een must. Tom en ik begrijpen elkaar daarin.”


Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten


Zowel Tom als Sam halen veel voldoening uit hun werk en vertrekken dagelijks met de glimlach naar Waregem. “We kunnen oprecht zeggen dat de sfeer hier goed zit, zowel tussen ons als met de medewerkers. Er is een open cultuur hier in het bedrijf en iedereen kan bij ons aankloppen. We doen ons best om een aangename werkplek te creëren, want onze mensen zijn hier tenslotte een groot deel van de dag. We hebben onder andere ook een What’s app-groep waarin we met elkaar in contact staan.” Ik zag ook foto’s hangen van de mensen in de vergaderruimte, wat helemaal past bij de familiale en warme sfeer die ze willen creëren voor hun medewerkers en hun klanten. “’t is frappant om te merken, maar het afgelopen jaar heeft ons met z’n allen nog dichter bij elkaar gebracht”, glimlacht Tom.


Als leider moet je sterk staan

In de toekomst staat er nog vanalles te gebeuren op vlak van die lokale verankering hier in Waregem. De eerste fase hierin is onze uitbreiding van de site die binnenkort van start gaat. Zij zijn allebei van mening dat je als bedrijfsleider sterk moet staan, want anders gaat het schip wankelen. “Hierin hebben we veel aan elkaar. We zijn echt elkaars klankbord. Als het voor de ene wat tegenzit, haalt de andere die er opnieuw bovenop”, lacht Sam. “We vullen elkaar dus perfect aan op vlak van bedrijfsvoering. Het gezegde ‘Alleen ga je snel, met twee ga je verder’ klopt voor ons helemaal.”


Ondernemen brengt heel wat uitdagingen met zich mee.


“Er is echt nood aan coaches specifiek voor bedrijfsleiders en ondernemers. Iedereen kan hierin een klankbord gebruiken om de zaken vanuit een ander perspectief te laten zien. Gelukkig merken we wel bij collega ondernemers dat kwetsbaarheden meer kunnen gedeeld worden”, zegt Tom. “Wij zijn er letterlijk ingerold al op vrij jonge leeftijd. Nu we een aantal jaren bezig zijn, merken we dat het vooral belangrijk is om je waarden te kennen en assertief genoeg in het leven te staan. Weten waarvoor we staan en knopen durven doorhakken”, eindigt Sam.


Om het positieve en gedreven gevoel vast te houden dat Tom en Sam als mensen en ondernemers uitstralen, wil ik deze blog afsluiten met een passende quote.


“Quality means doing it right when no one is looking”